– En unik samling renessanseskulpturer

Fem nyrestaurerte statuer ble nylig avduket på Modum Bad.

Nyhetsartikkel publisert 03/11/14

Avduking av statuer
Fra v.: Direktør Ole Johan Sandvand, tidligere kulturansvarlig Øystein Naper, driftssjef Finn Ellingsrud og kunstner Øystein Bernhard Mobråten.

De fem vakre statuene har tidligere stått i parken og er renessanseskulpturer fra slutten av 1800-tallet. I løpet av historien ble de påført skader av ulikt slag og ble fjernet fra sine søyler.
– Noen av statuene veltet overende. Andre fikk slått av deler som en arm eller et bein, sier driftssjef Finn Ellingsrud ved Modum Bad.

Møysommelig arbeid

I årenes løp har delene blitt lagret litt her og litt der. Da de til slutt ble samlet fant man ut at det kunne være mulig å sette dem sammen igjen. Det måtte imidlertid en dyktig kunstner til – og det fant man i Øystein Bernhard Mobråten fra Kongsberg.
For halvannet år siden fikk han delene overlevert, og i sitt atelier på Kongsberg har han møysommelig satt de ulike delene sammen og fått statuene restaurert.
– Mobråten har gjort en flott jobb. Noen av statuene er nærmest formet på nytt fordi så mange av delene manglet, sier Ellingsrud.

Publikum i parken
Både ansatte og pasienter var invitert til avdukingsseansen i parken.

Ville prøve

Øystein Bernhard Mobråten har lang erfaring som skulptør. Etter å ha jobbet mange år som taksidermist (utstopping av dyr) ved Universitetet i Oslo, begynte han å studere gresk skulptur. Han ble siden elev av kunstpedagog Rolf Schønfeld. Med sin store fascinasjon for renessansen og antikken, ble oppgaven med å restaurere statuene fra Modum Bad en positiv utfordring for Mobråten. 
-Jeg fikk lyst til å prøve, selv om delene bar preg av å ha ligget lagret i kanskje 50-60 år, sier den pensjonerte kunstneren.

Avduking av statuene
Her avdukes de fem statuene.

Fant hodet

I tillegg til at de ulike delene av ”puslespillet” ble satt sammen, laget kunstneren nye hender, armer og skuldre til skulpturene. Han formet også et hode for å fullføre en av statuene.
– I etterkant fikk jeg telefon fra en vaktmester på Modum Bad som fortalte at det opprinnelige hodet hadde dukket opp i en kjeller. Da var det dessverre for sent, men hodet er bevart for ettertiden med en avstøpning.

Nærmere i øyesyn
Fra v. Bente Haugen, Astrid Mortensen og Heidi Bønsnes var blant de ansatte som tok de nyrestaurerte renessanseskulpturene nærmere i øyesyn.

-Uerstattelige

Den 31. oktober 2014 var både pasienter og ansatte invitert til en historisk seanse i parken. Da ble de fem nyrestaurerte statuene høytidelig avduket. Øystein Bernhard Mobråten ble takket med applaus og gode ord for sin flotte innsats. Selv karakteriserte han det som en ære å få lov til å reparere statuene.
– Dette er en unik samling av renessanseskulpturer av stor verdi. De er nærmest uerstattelige i kunsthistorisk sammenheng. Renessansen representerer noe av det ypperst som er skapt innen billedkunst og er en gjenfødelse av antikkens tre bærende kunstfilosofiske søyler: Det skjønne, det sanne og det gode. Jeg håper Modum Bad vil verne om skulpturene. Slik jeg opplever stedet er Modum Bad et lite samfunn i vårt samfunn som verner om det gode i vår kulturarv – og som verner om de fundamentale verdier i det å være menneske, avrundet Mobråten.

Se innslag på TV-Modum.

infoleder@modum-bad.no

Øystein Bernhard Mobråten
Kunstner Øystein Bernhard Mobråten foran rekken av skulpturer som han har restaurert for Modum Bad. I hånden har han en avstøpning av det opprinnelige hodet til en av statuene.

I kunstnerens atelier
I kunstnerens atelier på Kongsberg.

Statue i deler
Det har vært et møysommelig arbeid å få satt sammen statuene som var tæret av tidens tann.

Kunstneren i arbeid
Her får en av statuene påsatt hodet.

Fakta om Øystein Bernhard Mobråten:

  • Jobbet ved Kongsberg Våpenfabrikk
     
  • Jobbet som taksidermist (utstopping av dyr) ved Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo.
     
  • Har studert gresk skulptur ved Nasjonalgalleriet
     
  • Elev av kunstpedagogen Rolf Schønfeld.
     
  • Arbeider i dag både klassisk figurativt og i friere utrykksformer. Mye brukte motiver er dyr og drømmelandskaper som kan tendere både mot det symbolske og surrealistiske.
Share Button
Print Friendly and PDF