Søknadsprosessen
På denne siden forklarer vi hvordan søknadsprosessen foregår, og hvem som har hvilket ansvar.
Henvisning
Før man søker en pasient til et av behandlingstilbudene ved Modum Bad, er det blant annet viktig å sette seg inn i hva henvisningen skal inneholde.
Henvisers ansvar:
- Avklare; kan Modum Bad ha et passende tilbud for denne pasienten?
- Vurdering av rett til prioritert helsehjelp (RH). Dersom henvisningen sendes fra spesialisthelsetjenesten.
- Henvisning skrives med utfyllende informasjon (Se: Hva henvisningen skal inneholde).Ta kontakt på tlf. 32 74 97 12 hvis du har spørsmål (enkelte ganger kan dette telefonnummeret være viderekoblet, da er viktig at du holder linjen til du oppnår kontakt.)
Elektronisk henvisning
Se mer info om elektronisk samhandling her.
Vurdering av søknad
Modum Bads ansvar:
- Vurdering av rett til prioritert helsehjelp dersom henvisning ikke kommer fra spesialisthelsetjenesten – innen 10 virkedager
- Vurdering av om pasienten faller inn under Modum Bads inntakskriterier (uavhengig av rett til prioritert helsehjelp)
- Innhenting av manglende opplysninger
- Gi et begrunnet svar til pasienten med kopi til henviser
Utredningssamtale eller opphold på Modum Bad
Modum Bads ansvar:
- Ber om personlig brev og eventuelt utfylt skjema fra pasienten
- Innkaller pasienten til aktuell avdeling for vurdering
- Gjennomfører vurdering (observasjon, samtaler, vurdering av kliniske tester m.m)
- Gir et begrunnet svar til pasient med kopi til innsøker.
Ved avslag:
Modum Bads ansvar:
- Modum Bad viderehenviser rettighetspasienter til lokalt behandlingstilbud.
Henvisers ansvar:
- Pasienter uten rett til prioritert helsehjelp må følges opp lokalt
Ventetid
Se oversikt over ventetid på helsenorge.no/velg-behandlingssted
Modum Bads ansvar:
- Pasienten settes på venteliste til aktuell avdeling
- Sender innkalling minimum tre – fire uker før dato
Henviser/primærhelsetjenestes ansvar:
- Nødvendig oppfølging av pasienten i ventetiden