Hovedsiden Logo
  • Behandling
    • Angst
      • Fakta
      • Forebygging
      • Behandlingstilbud
      • Digital behandling – Angst
    • Depresjon
      • Fakta
      • Forebygging
      • Behandlingstilbud
      • Digital behandling – Depresjon
    • Traume
      • Fakta
      • Forebygging
      • Behandlingstilbud
    • Spiseforstyrrelser
      • Fakta
      • Forebygging
      • Behandlingstilbud
    • Familie og samliv
      • Fakta
      • Forebygging
      • Behandlingstilbud
    • Dagtilbud
      • Poliklinikken
      • Traumepoliklinikken i Oslo
      • Ressurssenteret Villa Sana
  • Pasienter og pårørende
  • Innsøking
  • Kirke og kultur
  • Om oss
    • Om Modum Bad
      • Organisasjon
      • Visjon og verdier
      • Historie
      • Humanitært engasjement
    • Jobbe på Modum Bad
      • Hva kan vi tilby?
      • Ledige stillinger
      • Kilden Barnehage
    • Aktuelt
      • Arkiv
    • Nedlastbare utgivelser
      • Badeliv
      • Videoer
      • Årsrapporter
  • Kontakt
Poliklinikken
  • Henvisning og utredning
  • Behandling
  • Gruppebehandling
  • Praktisk pasientinformasjon
  • Kontakt oss
  • Skjemapakken

Praktisk pasientinformasjon

Her finner du praktisk informasjon i forbindelse med
din behandling ved vår poliklinikk.

Samarbeidspartnere

Poliklinikken samarbeider med en rekke offentlige instanser, særlig i helsevesenet. De mest sentrale er:

  • fastlegene
  • de psykiatriske team i kommunene
  • dagsenter
  • ambulant team
  • rusteam
  • døgnavdeling Røyse, Ringerike DPS
  • Psykiatrisk Avdeling Blakstad
  • NAV
  • barnevern
  • pleie- og omsorgstjenesten
  • bedriftshelsetjenesten
  • Frisklivssentralen

Der det er ønsket, deltar terapeuten din i samarbeidsmøter sammen med deg, så sant det er mulig.

Innsyn i journal

Hvis du ønsker det, har du rett til innsyn i journalen din. Snakk med terapeuten om du ønsker dette. Vi anbefaler i så tilfelle at du leser gjennom journalen med terapeuten tilstede, slik at han/hun kan forklare deg eventuelle uklarheter og utdype hva som står skrevet. På bakgrunn av skriftlig henvendelse kan du, mot gebyr, få kopi av journalen.

Betaling

Du betaler egenandel for timene inntil du oppnår frikort. Du kan betale med kort eller eventuelt giro.

Egenandelskort/frikort

Frikort kommer automatisk i posten etter at du har betalt frikortbelløpets grense. Grensen justeres årlig. Har du betalt mer enn frikortgrensen, refunderer HELFO det overskytende beløpet automatisk til din konto. Alle giroer du har mottatt fra oss må betales.

Oppgi frikortnummer til oss så snart du får det. Du vil da fritas fra egenandeler resten av året.

Se for øvrig www.helfo.no/frikort for ytterligere informajon. Frikorttelefonen: 815 70 050 (sjekke hvor mye du har betalt inn p.t.)

Nye retningslinjer fra Helseøkonomiforvaltningen
juni 2011

Kjøregodtgjørelse

Kjører du lenger enn tre kilometer én vei til Poliklinikken, har du rett til å få kjøregodtgjørelse fra pasientreiser/HELFO. Reisebekreftelse for de timene du har hatt ved Poliklinikken får du i vår resepsjon. Du må gjerne samle opp for flere ganger, men husk at HELFO kun betaler for et halvt år tilbake i tid.

Informasjon om paisentreiser: www.pasientreiser.no eller tlf: 05515.

Telefontider

De fleste av våre terapeuter har faste telefontider. Disse kan du få oversikt over ved å henvende deg til Poliklinikkens resepsjon. De terapeutene som ikke har faste telefontider, vil ringe deg tilbake når de er ledige, om du ønsker det.

Mobiltelefon

Vi ber om at mobiltelefonen slås av under behandlingssamtaler.

Resepter og sykmelding

Foreskrivning av medisiner, utfylling av resepter og sykemeldinger som har forbindelse med dine psykiske plager, vil vi enten ta ansvaret for ved Psykiatrisk Poliklinikk, eller det gjøres i samarbeid med fastlegen din.

Ansvaret for å skrive ut resepter og sykemeldinger i forbindelse med fysiske sykdommer ligger som vanlig hos fastlegen. Har du fått resept eller sykmelding fra oss, må du passe på å ta det opp med behandler i god tid dersom du begynner å gå tom for medisiner, eller sykemeldingen holder på å gå ut. Vi ser helst at du gjør dette når du er her til samtale, kun unntaksvis på telefon.

Endringer av timeavtale

Hvis du ønsker å endre tidspunktet for en avtalt time, må du gi beskjed så raskt som mulig og senest 24 timer på forhånd – på mandager før kl. 09.00. Du kan enten ringe Poliklinikken (32 74 98 70) eller sende en SMS (411 71 230). Hvis du ikke overholder disse fristene, må du regne med å betale et gebyr (selv om du har frikort). Du kan ikke regne med å få ny time samme uke hvis du endrer.

Hvis du ofte endrer timeavtalene, blir det gjerne så vanskelig å få til sammenheng i behandlingen, at vi må vurdere å avslutte kontakten. I så tilfelle må du be om å bli henvist på nytt når du har anledning til å prioritere terapien.

Må du vente lenger enn en time etter avtalt tid på oppstart av samtalen, slipper du å betale egenandel. Møter du opp og får beskjed om at timen er avlyst (for eksempel hvis terapeuten er blitt syk) skal selvfølgelig ikke egenandel betales og du får reisebekreftelse for oppmøte.

Manglende oppmøte

Hvis du uteblir fra en timeavtale uten å gi beskjed må du betale egenandel. Uteblir du flere ganger og vi ikke hører fra deg, avgjør din behandler om du får ny time eller om kontakten regnes for avsluttet. Skulle det i slike tilfelle for eksempel være forhold omkring terapien du er misfornøyd med, er det mye bedre at du tar det opp med behandleren din, eventuelt sekretær, slik at vi eventuelt kan få gjort noe med det, enn at du uteblir uten å gi beskjed.

Individuell plan

Pasienter med behov for langvarige og koordinerte helsetjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan. Ofte er en fagperson i kommunens psykiatriteam eller en fra NAV koordinator for dette, men et arbeid om individuell plan kan også igangsettes av Poliklinikken.

Avslutning

Det er mange måter å avslutte terapien på, dette avklares mellom deg og din behandler. En måte er å avslutte uten avtale om flere samtaler. En annen måte kan være å forlenge tiden mellom timene mot slutten av behandlingen, mens en tredje er å ha avtale om en eller flere oppfølgingssamtaler etter et visst tidsrom. Ved avslutning av behandling sendes epikrise (sluttrapport) til henvisende lege.

Evaluering

Som ledd i at vi gjerne vil ha tilbakemeldinger på virksomheten ved Poliklinikken, blir du bedt om å fylle ut noen spørreskjemaer. Dette kan gjøre det mulig for oss å forbedre tilbudet.

Studenter i praksis

Vi har fra tid til annen utplassert studenter hos oss. Avhengig av hvor langt vekommmende er i sitt studieforløp, vil de delta i time med terapeuten din eller være din hovedterapeut. Du vil alltid bli spurt om samtykke til dette på forhånd.

Rettigheter/klagemuligheter

Som pasient har du lovfestede rettigheter, formulert i lov om Pasientrettigheter.

Du har blant annet rett til:

  1. Å få din helsetilstand vurdert når henvisningen er mottatt. Vurderingen vil få ett av følgende utfall:
    – Rett til prioritert helsehjelp i spesialisthelsetjenesten
    – Ikke tilbud om helsehjelp i spesialisthelsetjenesten
  2. Å få informasjon om helsehjelpen og gi ditt samtykke.
  3. Å medvirke til gjennomføringen.
  4. Å bestemme hvem som får kjennskap til dine opplysninger.
  5. Innsyn i jornal med bilag.
  6. Å klage på helsehjelpen.
  • Saksgang følger primært linjen i avdelingen. Behandlere – avdelingsleder.
  • Ønsker du å gå videre med klagen, bruk skjema for avvik/uheldig hendelser. Klagen går til avdelingsleder med kopi til kvalitetskoordinator, sekretær i kvalitetsutvalget.

Du har rett til å klage hvis du mener at de bestemmelser som er beskrevet i Pasientrettighetsloven ikke er oppfylt. Du kan klage direkte til din behandler, eller til lederen av Poliklinikken. Hvis klagen din avvises hos oss, sendes vårt svar automatisk til Helsetilsynet v/fylkesmannen i Buskerud.

Adresse for klage:

Fylkesmannen i Buskerud
Postboks 1604, 3007 Drammen
E-post: postmottak@fmbu.no

Har du forslag til forbedringer, eller vil melde feil du mener er begått i behandlingen hos oss, har vi et eget ”Skjema for forbedringer og avviksmeldinger”. Dette får du ved henvendelse til en av våre sekretærer.

Til slutt

Informasjonen du nå har lest, dekker naturligvis ikke alle problemstillinger som kan dukke opp i forbindelse med poliklinisk behandling av psykiske lidelser. Vi håper imidlertid at du har fått et lite innblikk i hva terapi går ut på i vår sammenheng og hvilke rammebetingelser som gjelder. Har du flere spørsmål – ta dem opp med din behandler eller spør en av sekretærene våre.

Poliklinikken er en del av Modum Bad – et nasjonalt ressurssenter som fremmer psykisk helse og livskvalitet gjennom forskning, formidling og forebygging.

Share Button
Print Friendly and PDF
Gå tilbake til Poliklinikken
  • Kirke og sjelesorg
    Kirke og sjelesorg

    Kirke og sjelesorg er naturlig og integrert del av tilbudet til pasientene på Modum Bad.

  • Fysisk aktivitet
    Fysisk aktivitet

    Aktivitet styrker kroppen slik at vi står bedre rustet mot ulike sykdommer og lidelser.

  • Kultur
    Kultur

    Det åndelige og eksistensielle aspektet er viktig for helheten på Modum Bad.

Modum Bad
Post: Postboks 33, 3371 Vikersund
Besøk: Badeveien 287, 3370 Vikersund Vis i kart
Kontonr.: 2270 05 72262 Org.nr.: 970 107 592
Telefon:
32 74 97 00
E-post:
post@modum-bad.no
Innlogging:
Admin Intranett Ansattportal Webmail
© Modum Bad 2021
Personvern

Trykk enter for å søke

Vi benytter informasjonskapsler (cookies)! Fortsetter du å benytte denne nettsiden aksepterer du at informasjonskapsler (cookies) benyttesGodtaPersonvern og bruk av cookies